Assalamualaikum,
perkongsian kedua tentang individu yang berjaya kali ini lebih unik, ini kerana
individu ini sangat hebat dan sangat berjaya di Malaysia dan juga dunia.
Mengapa indidvidu in hebat di mata dunia? Pada pendapat peribadi saya, individu
ini hebat kerana bukan satu perniagaan yang beliau ceburi, bukan dua, bukan
tiga tetapi empat bidang perniagaan yang berbeza - beza. HEBAT.! HEBAT.! dan
HEBAT.! Mari kita kenal dgn lebih dekat lagi individu ini.
Datuk Seri
Tony Fernandes.
NAMA : Tan Sri Dato’ Sri Dr. Tony Fernandes
UMUR : 47 tahun
ASAL : Kuala Lumpur, Malaysia
JAWATAN : Ketua Pegawai Eksekutif / Pengarah AirAsia Berhad dan Pengasas Tune Group Sdn Bhd / Pengerusi Q.P.R. Holdings Ltd
PENDIDIKAN : Epsom College (1977-83), London School of Economics (1987)
UMUR : 47 tahun
ASAL : Kuala Lumpur, Malaysia
JAWATAN : Ketua Pegawai Eksekutif / Pengarah AirAsia Berhad dan Pengasas Tune Group Sdn Bhd / Pengerusi Q.P.R. Holdings Ltd
PENDIDIKAN : Epsom College (1977-83), London School of Economics (1987)
Melihat kepada jawatan yang dipegang oleh
beliau sudah cukup membanggakan, itu jelas terbukti, seorang usahawan seperti
beliau mampu dan boleh menyandang jawatan - jawatan yang tertinggi itu, dan
disebabkan itu beliau gah di mata dunia. Ingin saya kongsikan sedikit artikel
tentang perjalanan perniagaan beliau yang paling hebat bagi saya, iaitu Air
Asia Berhad.
Air Asia ditubuhkan pada
tahun 1993 dan mula beroperasi pada tahun 1996. Diasaskan pada awalnya oleh
syarikat kepunyaan kerajaan iaitu DRB-HICOM. Pada tahun 2001, syarikat yang dibebani
dengan hutang yang amat banyak telah diambil alih oleh Tony Fernandes melalui
syarikatnya Tune Air Sdn Bhd. Beliau
merupakan bekas eksekutif syarikat Tune Warner. Tune Air Sdn Bhd adalah nama yang diguna pakai
selepas Tony pengambil alihan pada harga token RM1.00. Sejak diambil
alih, Air Asia telah berjaya merekod dan meraih pelbagai
anugerah serta bersaing sengit dengan syarikat-syarikat penerbangan yang lain
termasuk MAS Berhad. Hanya dalam masa satu tahun sahaja Tony Fernandes telah
berjaya menyelesaikan masalah beban hutang syarikat. Beliau telah berjaya
membaiki prestasi Air Asia dan merekodkan
keuntungan.
Hub pertama yang dilancarkan oleh Air
Asia ialah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Di
hub pertama,Air Asia memperkenal banyak laluan penerbangan yang
baru dengan tawaran harga yang amat murah. Hub kedua pula mula beroperasi pada
tahun 2003 di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor yang berdekatan dengan
Singapura. Laluan luar negara pertama yang dilancarkan oleh Air Asia berjaya
melonjakkan namanya di sana. Namun jika cabaran untuk bersaing tidak disahut
dengan formula yang bersesuaian untuk berjaya, Air Asia pasti
akan kecundang. Tony Fernandes merupakan tokoh yang amat berwibawa dalam
menentukan nama Air Asia kekal berjaya di Asia dan mula
menempah nama di rantau yang lain.
Secara amnya, Air Asia berjaya
mencatat kejayaan demi kejayaan kerana pihak pengurusan dibawah pimpinan Tony
Fernandes mengamalkan sistem pengurusan kos yang efektif. Dalam banyak hal, kos
yang rendah amat diutamakan. Air Asia pada awalnya memulakan
operasinya dengan kos yang rendah jika dibandingkan dengan pesaing yang
terdekat MAS. Strategi menurunkan kos permulaan perniagaan ialah dengan membeli
kapal terbang terpakai. Kapal terbang terpakai sudah semestinya berharga lebih
murah daripada kapal terbang yang baru. Ini adalah strategi awal. Setelah
syarikat sudah mencatat keuntungan dan mempunyai dana yang lebih, kapal terbang
yang dibeli pada peringkat awal ini diganti dengan kapal terbang baru secara
berperingkat. Selain kos permulaan, kos operasi dan kos harian seperti gaji
kakitangan, bayaran untuk kapal terbang mendarat dan sebagainya juga dikenal
pasti sebagai komponen kos yang perlu diuruskan pada tahap yang rendah juga.
Melihat pada cerita ini, apa yang dapat saya katakan
adalah, dimana ada kemahuan disitu ada jalan, inshaAllah. Haruslah kita
mengambil pandangan positif dari cerita tokoh ini, beliau seorang yang sangat
berwibawa dan dan sangat cekal kerana beliau boleh terus kekal berjaya di Air
Asia dan mula menempah nama di mata dunia. Yang menjadi persoalan ramai pihak,
Bagaimanakah pula Air Asia berjaya
mengurangkan kos penggajian kakitangannya termasuk juruterbang?
Kos juruterbang pada kebiasaannya
merupakan salah satu komponen kos yang paling tinggi yang perlu dibelanjakan
oleh pihak syarikat penerbangan. Pihak pengurusan Air
Asia walaubagaimanapun berjaya melakukan yang
sebaliknya. Terdiri daripada kumpulan pengurusan yang sangat bijak untuk mengambil
peluang, Air Asia bertindak ketika syarikat lain
mengalami tempoh perniagaan yang sukar. Banyak syarikat penerbangan lain
memecat juruterbang-juruterbang mereka akibat peristiwa 11 September 2001.
Selepas kejadian tersebut, banyak syarikat penerbangan tidak dapat menanggung
kos operasi kerana ramai orang tidak berani untuk membuat perjalanan menaiki
kapal terbang kecuali segelintir sahaja atas sebab terpaksa atau kecemasan.
Banyak syarikat penerbangan yang lain terpaksa memberhentikan laluan penerbangan
yang tidak memberi keuntungan kepada mereka. Oleh sebab itu, ramai juruterbang
hilang punca pendapatan akibat dibuang atau kurang melakukan penerbangan. Air Asia mengambil peluang ini dan menawarkan
peluang kerja kepada juruterbang-juruterbang yang telah dipecat ini untuk
berkhidmat dengan mereka. Akan tetapi Air Asia mempunyai
kuasa yang lebih pada waktu itu kerana skim atau pakej penggajian yang
ditawarkan adalah jauh lebih rendah daripada syarikat penerbangan pesaing.
Juruterbang yang terdesak untuk bekerja akan menerima tawaran Air Asia walaupun pakej penggajian tidak begitu
menarik.
Walaubagaimanapun, Air Asia akan memberi inisiatif dalam
bentuk lain kepada kakitangan mereka. Ianya berdasarkan kecemerlangan prestasi
kerja berbanding satu pakej yang sama rata. Kos juga dikurangkan dari segi
struktur penggajian kerana Air Asia mengamalkan
sistem pelbagai tugas untuk satu kakitangan. Seorang kakitangan yang
mengendalikan kaunter daftar masuk akan juga menguruskan pelanggan semasa
hendak menaiki kapal terbang. Kakitangan ini jugalah yang akan meguruskan
lain-lain urusan mengemaskini rekod dan sebagainya. Oleh itu tiada duplikasi
kerja dan tiada pembaziran tenaga kerja. Kos berkaitan kakitangan diuruskan
dengan sangat berkesan dan efektif. Pihak Air Asia akan
memastikan kos dapat dikurangkan selagi ianya tidak melanggar mana-mana syarat
atau undang-undang buruh dan sebagainya.
Kos penjualan tiket
merupakan satu lagi komponen kos yang amat dititik beratkan oleh pihak Air Asia. Di zaman teknologi maklumat yang canggih,
hampir setiap orang terlibat dengan kemajuan internet. Masing-masing teruja dan
menganggap sesiapa yang tidak arif tentang penggunaan internet merupakan
golongan yang tertinggal. Merebut peluang ini, Air
Asiamengambil langkah untuk menawarkan cara pembelian tiket
penerbangan melalui internet secara atas talian. Tindakan ini adalah untuk
mengurangkan kos operasi pengendalian kaunter tiket dan sebagainya. Dengan Air Asia, pelanggan tidak perlu menelefon atau pergi
ke kaunter tiket. Mereka boleh membuat tempahan secara atas talian. Pelanggan
juga sebenarnya tidak dibebani dengan kos-kos seperti kos pengangkutan untuk ke
kaunter tiket dan sebagainya. Oleh sebab itu, lebih ramai yang menggemari
sistem pembelian secara atas talian dan ini menambahkan jualan dan seterusnya
prestasi perniagaan Air Asia.
Mungkin ramai tidak
menyedari bahawa kos untuk menerbangkan sebuah kapal terbang dan membuat
pendaratan di sesebuah lapangan terbang adalah berbeza antara satu tempat
dengan tempat yang lain. Jika syarikat MAS menawarkan laluan penerbangan dan
mendarat kapal terbangnya terus ke Hong Kong, Air Asia pula
menerbangkan kapal terbangnya ke Macau. Kos yang dikenakan untuk penerbangan
dan mendaratkan kapal terbang ke Hong Kong dan Macau sangat berbeza. Jurang kos
yang amat besar. Dengan kos penerbangan dan mendarat kapal terbang yang rendah, Air Asia dapat menurunkan harga tiket untuk
menarik ramai orang membeli daripada Air Asia. Pelanggan masih boleh ke Hong
Kong tetapi berbelanja dengan lebih jimat.
Mempunyai pangkat atau jawatan yang tinggi bukanlah menjadi satu tugas yang mudah bagi seseorang, jadi saya memlilih usahawan ini sebagai inspirasi untuk terus berjaya. Kerja yang banyak bukanlah halangan atau kesusahan buat kita, tapi sebaliknya, iaitu kita akan bekerja lebih keras dan berusaha untuk terus berjaya. Sikap Tan Sri Dato’ Sri Dr. Tony Fernandes patut kita contohi kerana beliau telah membuktikan pada kita bahawa beliau mampu untuk menguruskan masa dengan baik. Seorang usahawan haruslah pandai membahagikan masa dalam melakukan pekerjaannya ini untuk menguruskan perniagaan dengan lebih teratur dan kemas.
sumber diperolehi oleh
: http://www.usahawan.com/strategi-bisnes/rahsia-kejayaan-air-asia.html
http://usahawanterbilang-berjaya.blogspot.com/2011/12/tan-sri-dato-sri-dr-tony-fernandes_11.html
No comments:
Post a Comment